Voedingsschema voor je baby vanaf 8 maanden

Voedingsschema voor je baby vanaf 8 maanden

Met 8 maanden oud begint het eetpatroon van je baby steeds meer te lijken op dat van jou. Je kindje eet steeds vaker met de pot mee. Vaste voeding vervangt vaker de borstvoeding of opvolgmelk en zijn menu breidt zich verder uit. Hoe kan je het voedingsschema van je baby van 8 maanden invullen?

Het voorbeeld voedingsschema * voor jouw kindje vanaf 8 maanden (per 24 uur) is zowel voor borstvoeding als opvolgmelk gemaakt en ziet er als volgt uit:

Moment van de dag

Voeding

Ochtend

Borstvoeding of 180 ml water met 6 schepjes Kabrita Opvolgmelk

Tussendoor

1 portie fruithapje, bijv. grof geprakte kiwi met wat slokjes water uit een bekertje

Middag

Borstvoeding of 180 ml water met 6 schepjes Kabrita Opvolgmelk

1 snee licht volkoren of tarwebrood (bruinbrood) met korst in stukjes, evt. besmeerd met wat margarine en/of huttenkäse (cottage cheese)

Tussendoor

Slappe thee (zonder suiker of honing) of water uit een beker en evt. een broodkorstje

Avond

Een maaltijd bestaande uit:
75-100 gram, waarvan 50 gram groenten zoals spinazie*, 30 gram volkoren pasta en 15 gram vlees, zoals zachte kip of vis, zoals kabeljauw*

Laatste voeding

Borstvoeding of 180 ml water met 6 schepjes Kabrita Opvolgmelk

Deze voedingsschema’s zijn enkel voorbeelden van hoe een dagmenu van je kindje van 8 maanden eruit kan zien. Voor meer informatie of uitgebreidere uitleg en meer voorbeelden, zie het voedingscentrum.

Tips/adviezen

  • Zorg voor voldoende variatie in het menu van je baby. Wissel dus af in de soorten fruit, groente, granen enz.
  • -Zorg dat je baby alle kleuren van de regenboog krijgt aangeboden uit het fruit en groente assortiment en blijf dit ook herhalen. Kinderen moeten soms wel 10—15 keer iets nieuws proeven voordat ze aan een nieuwe smaak gewend zijn. Hou dus vol!
  • Wissel ook eens af in de soort bereiding en de manier van presenteren, dus niet alleen maar gekookte groente, maar ook bijvoorbeeld eens gebakken of gestoomd.
  • Een warm hapje kun je lekkerder en smeuïger maken met een theelepeltje zonnebloem- of olijfolie
  • Vanaf 8 maanden mag je kind een klein beetje naturel magere of halfvolle yoghurt, zolang borstvoeding of opvolgmelk tot 1 jaar maar de grootste zuivelbron blijft. Een klein schaaltje naturel yoghurt met een beetje geprakt fruit erdoor is een gezond toetje voor je kind, maar hoeft niet.
  • Voeg geen zout, suiker of honing aan maaltijden toe en kies voor producten waar dit niet aan toegevoegd is. Ons eten bevat van nature al voldoende zout en de nieren van jonge kinderen kunnen nog niet veel zout aan. Daarnaast hebben baby’s meer smaakpapillen dan volwassenen, ze zijn dus gevoeliger voor smaken.
  • Was alle fruit en groente goed, en bak of kook alle vis, vlees, schaal- en schelpdieren en eieren door en door. Jonge kinderen zijn gevoeliger voor voedselinfecties. Zie ook (verwijzing voedingscentrum)
  • Gezonde tussendoortjes voor kleine kinderen zijn groente, fruit of brood.

Lees ook:

Voedingsschema voor je baby vanaf 6 maanden


Voedingsschema voor je baby vanaf 7 maanden

Mandje

Subtotaal